Wednesday, March 23, 2011

only God knows who is better

Assalamualaikum kekawans~ Heheh tengkiu sudi bukak blog aku ni walaupun dah lama takde update. Hehehe... Ok tak perlu nak bebel kenapa dah lama tak update bla.. blaa.. macam la orang nak tau sangat kan. Ekceli kali ni aku nak ajak korang berfikir pasal something yang sangat la kita selalu tak sedar. Mari muhasabah diri sikit di akhir bulan Mac ni ye~ :p "Aku takpe lagi, muhasabah kemudian pun takpe. Si tut tu ha.. tak reti-reti nak insaf dok pegi clubbing hari-hari. Entah semayang ke tak", kata sesorang bukan nama sebenar. (Aku reka je ayat nih). Tapi walaupun aku reka ayat ni, mesti korang pernah jumpa orang macam ni kan, kan. Maksud aku, orang yang hanya tahu memandang dosa yang orang lain buat. Ditambah pulak difitnahnye orang tu tak semayang. Dosa sapa la yang lagi besar agaknye kan. 

Memang la sebagai orang islam, kita disuruh 'amar makruf nahi mungkar' which is menyuruh yang baik dan melarang yang buruk. Kalau tak mampu melarang dengan tangan, melarang dengan lidah. Kalau tak mampu dengan lidah, melarang dengan hati. Tapi kebanyakan orang selalunye dah la tak melarang langsung, pastu pegi bercerita pulak dengan orang lain. Konon-konon concern tapi hakikatnya kita cuma terpedaya dengan tipu daya syaitan semata-mata. Jadilah mengumpat yang selalunya concluded with some stupid speculations in the ending, atau lebih tepat lagi memfitnah.  Astaghfirullahal'azim.. semoga Allah ampunkan dosa kita selama ni.. Huhu.. Ni la namanya menyelam sambil minum air. Buat dosa menggunakan dosa orang lain. Best tak analogi aku? Hehe. Ok ni bukan kelas bahasa melayu. take it easy bebeh~



Bak kata Dr. MAZA dalam satu ceramah dia, ramai orang yang asyik cakap pasal perempuan tak tutup aurat, tapi hakikatnya lebih banyak lagi perbuatan yang dosanya jauh lagi besar dari tu. Contohnya macam riba and rasuah. Tapi bukan la maksudnya boleh pandang ringan pasal dosa-dosa yang kecik, cuma selalunya kita ni cepat melatah. Selalu menilai orang lain berdasarkan luaran. Orang yang tak tutup aurat terus dilabel buruk, tapi confirm ke kalau orang tu tak tutup aurat, maksudnya dosa dia lagi banyak dari orang yang bertudung labuh? Bukan hak kita nak merendahkan martabat orang lain berdasarkan dosa yang dia buat. Be more concern about your own pahala and dosa before intefering about other's. Tapi sebagai muslim ofkos la kita kite tegur kalau orang lain buat salah. Cuma jangan sampai salah sendiri pun tak sedar. Betul tak?

Cakap pasal isu ni, aku selalu heran dengan keje wartawan, especially wartawan hiburan kat Malaysia. Semata-mata nak cari berita meletup lagi kontroversi, diorang tak habis-habis bercakap pasal artis seksi la, artis bercerai, artis bergaduh. Dari benda tu takde orang tau langsung, sampai jadi isu besar. Mengaibkan orang lain tu lagi teruk lagi sebenarnya kan. Dan benda ni jugak menggalakkan kita mengumpat artis plus mula la kita speculate macam-macam pasal orang tu. Tak pasal-pasal aku dah buat dosa dengan Fasha Sandha. Ceruk mana la aku nak cari dia nak mintak maap sebab selalu sangat3 dok mengata dia. Heheh. Tapi bila wartawan ni dikritik, alasan yang selalu diorang kasi, nak jaga periuk nasik. Tapi bukan ke better kalau periuk nasik kita ni dipenuhkan dengan sumber yang yang baik. Ok sekarang bukan aku nak mengumpat wartawan, tapi nak kasi contoh yang lagi clear pasal menda ni. Huhu.. Jadikan sebagai pengajaran orait~

1 comment: