Wednesday, September 22, 2010

The REAL Player

Kamu ni player ke tak? Tapi ni bukan cerita pasal player badminton or player bola sepak ye. Dan bukan jugak korang punya Real Player yang mainkan movie kat komputer tu. Heheh. I mean, playgirl or playboy, ye la maksudnya suka menduakan perempuan atau menduakan lelaki. Contohnya kalau kita keluar pegi kedai pastu nampak sorang budak laki berkepit dengan perempuan, kita bisik kat kawan sebelah kita,"Tengok tu, minggu lepas dengan orang lain. Player la dia ni". Camtu la contohnya. Jelas? Huhu.

For me, player is not necessarily when he or she is in a relationship with more than one person at one go, but it also happens when that guy or girl tends to take advantage of the person they coupled with. Ataupun dalam kata lain tak ikhlas la kate orang. Macam bila dia susah, kemain lagi tapi bila dah senang dia lari. Mula-mula janji macam-macam tapi selalu lupa bila dia dah dapat apa yang dia nak. He is playing with the girl's heart. Or she is playing with the guy's heart. Kena la cakap dua2, jap lagi orang cakap gender bias pulak kan. Hehe. Ok, that criteria is a player enough for me, which means that that person in the relationship is not putting his or her effort to strengthen the relationship they made up, but still, they expect their relationship to be as happy as they wish. 





Eh, merepek kan. Entah la aku pun bukannye experience sangat bercintan cintun ni. Tadi tu mukaddimah je, nasib la kalau salah pada pandangan korang. That is only my interpretation. My exact point is, we ourselves don't always realize that each one of us have experience in being a player. I am, and maybe you too. Which is, a player to our God. Ok, shima ni dah masuk dah bab agama dah ni. Well, I just really love it when my article in this blog can benefit other people. And more importantly, this is honestly a self-reflection of mine, I write this to improve myself too. (^__^) 

How did you treat your God actually? Kita recap balik kisah cinta tak kesampaian tadi, "bila dia susah, kemain lagi tapi bila dah senang dia lari". That also happens to us everytime. Contoh yang paling senang, DOA. Bukan Dead or Alive, tapi berdoa meminta sesuatu daripada Tuhan. Bila sebenarnya kita akan berdoa dengan Tuhan secara bersungguh-sungguh seikhlas hati, rajin solat, puasa sunat, dan start rasa nak jadi baik? Jawapan yang pasti, bila kita dapat susah, bila kita nakkan sesuatu benda, kita rasa hidup ni tak bermakna, banyak masalah. Masa tu, kita janji macam-macam dengan Tuhan, mintak dia makbulkan itu ini. Tuhan tu Maha Penyayang dan Maha Mengetahui kan, maybe sesetengah orang akan dapat apa yang dia nak, tapi ada pulak sesetengah orang pulak, Tuhan tambah lagi kesusahan dia. But what will people do usually?





"Alhamdulillah, aku bersyukur", kita kata bila dapat apa yang kita hajatkan. Contohnya, kita dapat keputusan cemerlang dalam exam, an easy example for students. Masa tu, akan bertambah-tambah rasa sayang kita pada Tuhan. Seronok sebab Tuhan dengar luahan kita selama ni. Tapi lama-kelamaan, ramai orang akan hanyut dengan kesenangan yang Tuhan kasi. Bermula wujud rasa bangga dan kita bandingkan kejayaan kita dengan orang lain, walaupun cuma dalam hati. Kita lupa segala janji yang kita dah buat dengan Tuhan. Semakin jauh kita tinggalkan Dia yang memberi segala nikmat. Solat, puasa, doa kita pun so-so je. Padahal bila-bila masa je Dia boleh tarik balik nikmat tu dari kita, kan. Can you call this person a player? Yes. 

"Aku dah penat berdoa siang malam, tapi kenapa Tuhan tak pernah makbulkan?", kita berkata dalam hati. Dah macam-macam usaha kita buat, tapi masih tak dapat jugak apa yang kita nak. Ada orang akan rasa bosan, dan buat keputusan untuk berhenti mengharap kepada Tuhan. Jadi nak mengharap pada siapa lagi la agaknya, ada lagi ke orang atau makhluk yang lagi berkuasa? Tentulah tidak. Sebenarnya ramai yang tak sedar, betapa nikmatnya bila Tuhan kasi kita kesusahan. Sebab kita sebenarnya akan lebih dekat dengan Tuhan bila kita susah, dan akan tinggalkan Dia bila dah senang. Bukan ke dekat dengan Tuhan tu lebih baik? Dia nak kita terus dekat dengan Dia, sebab tu kita terus dibiarkan susah. Kita manusia la yang selalu buruk sangka, anggap Tuhan tak sayang kita lagi. God knows you better than yourself, He is closer to us than our jugular vein. Tapi kita selalu kecewa dengan Tuhan dan membawa diri jauh dari Dia. Can you call this person a player? Yes.  

Above are the two examples that come out of my mind, whether we realize it or not. Kesimpulannye jangan jadi player okeh? Sama ada sesama manusia atau dengan Tuhan. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui, Wallahu'alam.





2 comments:

  1. Salam...
    nice entry kali ni...
    sgt berguna utk dibaca...
    aku tertarik pada 'player' di sisi Allah...
    Mmg biasa dalam amalan skrg bila kita ditimpa musibah,kita akan igt pada tuhan, tapi bila senang, kita mudah lupa pada Dia.. p[asal hal tu, kita masih lg tewas dgn belaian dan godaan syaitan dimana ia adalah musuh kita yg paling nyata..
    Tapi, as long as kita x 'menduakan' Dia, kira boleh selamat la lg.. jgn sampai kita praktikkan erti kata 'player=menduakan' kepada Allah, sudah... nak dapat cium bau syurga pun x dapat..
    Sama2 kita renungkan..

    ReplyDelete
  2. thanks~ hehe.
    mintak dijauhkan la dari menduakan Allah. syirik jadinye. huhu

    ReplyDelete