Sunday, August 22, 2010

alasan.. alasan

Kita ni selalu ada je alasan...

"Ala.. tak boleh la pegi terawih, banyak keje tak siap lagi". Tapi, sebenarnye kalau dah mengadap komputer tu, buat keje sikit je. Kejap-kejap facebook, tetibe teringat nak bukak emel. Layan gugel group jap. Eh, ade komen baru la kat facebook. Hurm.. sedar tak sedar, kawan kite yang pegi terawih tadi, dah balik dah pun. Keje tak gerak dari tadi. Betul ke.. taknak gi terawih sebab nak buat keje? Ini terjadi kat aku sendiri, dan maybe jugak sebahagian dari kite. Bila masa untuk beribadat, kita selalu buat tak endah, dan masa tu la alasan macam-macam akan keluar. 

Tapi, kalau masa untuk bersuka-suki, apa jadi pun, sanggup. Berhabis duit minyak kereta, walaupun esok ada keje nak hantar, kite kate "Takpe la.. sekali sekala.. Bukan selalu pun, susah dapat peluang macam ni". Ya, ini pun real situation aku, dan maybe sesetengah dari kite jugak.

Hurm... betapa kita pentingkan perihal dunia, sedangkan apa yang kite dapat? Susahnya kita nak korbankan nikmat dunia untuk mendapat nikmat Allah yang berkali-kali ganda besarnya tu. Kenapa kita sanggup korbankan macam-macam untuk berseronok di dunia, tapi taknak berkorban untuk keseronokan di akhirat nanti.. Jom sama-sama fikirkan..

6 comments:

  1. Sebab tu le warga neraka lebih ramai dari yang masuk syurga....ada satu cerita tu, mamat ni masa orang tgh beratur nak timbang masa akhirat nanti, dia terus potong Q dan panjat tembok neraka. malaikat tanya, awat hang ni tak sabaq sangat? beratur lah dulu. dia kata,tak pe la cik, saya sedar siapa diri saya, banyak dosa..buang masa je timbang2 ni...dah tentu sya ahli neraka. malaikat pun kesian sebab terlalu jujur, so dia kata..mcm ni lah, disebabkan hang jujur, pi lah masuk syurga...so, selamat lah kawan tu...hehehehe

    ReplyDelete
  2. nie la belia2 zaman skrg..mls nk tmbh pahala untk akhirat..mari la kite bermuhasabah diri..

    ReplyDelete
  3. salam.. thnx utk peringatan..
    tp haruslah diingatkan.. terawih nih ibadah sunat.. kenapa terawih yg sunat beriya2 ke masjid, solat fardhu yg wajib x ke masjid x digembar gemburkan pun??
    kalau x terawih di masjid, buat sendiri pun boleh kan?? jangan lupa, sebagai student, belajar (fardhu kifayah) itu pun ibadah juga~
    tp x dinafikan, terawih berjemaah besar pahalanya dan rugi kalau dilepaskan begitu shj..
    iktibar buat semua~ :)

    ReplyDelete
  4. shima..cerita tu rekaan je. takkan hang tak kenai abg pun yg suka merapu ni kan??

    ReplyDelete
  5. haisy cerita malaikat jgn la dibawak main abangku yg hensem lagi baik hati. buatnya ada org pcaya x ka naya~

    ReplyDelete