Saturday, August 14, 2010

Kisah Aku dan Bas

Banyak betul benda nak diceritakan kalau sebut perkataan 'bas'. Dari kecik, memang la aku ni terkenal dengan gelaran 'anak Halim driver bas'. Abah aku menambah pendapatan dengan memandu bas ekspres, di samping jadi peneroka felda. Teringat masa kecik-kecik, abah selalu parking bas kat depan rumah, pastu aku pun berlari la excited masuk dalam bas dengan tak sabarnye. Ape yang best sangat tak tau la, siap layan movie lagi dalam bas dengan adik-beradik. Unik kan? Hehehe.. sampaikan masa majlis penyampaian hadiah kat tadika, tuan pengurus cakap kat aku 'dia ni pandai sebab selalu naik bas'. Bila difikirkan, teori pakcik tu memang tak betul. Takde kaitan langsung. Huhu.

Ok.. bukan tu je kisah aku dan bas, ada banyak lagi sebenarnya nak cerita nih..


Kisah 1 : Form 1

Masa Form 1 lagi, aku dah masuk asrama, SHAH Pekan, 3 jam jugak la jaraknye dari rumah. Lepas tu cuti raya.. nak balik kampung. Aku expect, macam parents orang lain, abah akan datang ambik aku balik tapi rupa-rupanya abah aku suruh aku balik naik bas sendiri je, pastu kene cakap kat driver bas tu, turunkan aku kat Kg Awah. (bas tu patut pergi Temerloh, tapi dia lalu Kg Awah, dekat sikit ngan rumah). Kg Awah tu, lebih kurang 20 minit dari Temerloh. Ya Allah punya la nervous nak naik bas, maklum la tingkatan 1, budak kecik lagi kan. Pastu puas aku fikir camane nak cakap ngan pakcik driver, nak suruh turun kat Kg Awah. So, aku pun bagitau kat pakcik tu masa die cek tiket. Aggukan pakcik tuh aku assume sebagai tanda setuju.


Terminal bas Kuantan, aku naik bas kat sini la.. Hihi

Dalam bas, aku tak tidur langsung, sebab takut terlepas. Sepanjang jalan aku berfikir, pakcik ni ingat ke tak agaknye ek. Tapi.. sungguh mengecewakan, aku melepasi signboard Kg Awah dengan begitu sahaje. Pakcik tu tak berhenti pun. Abah aku dah la tengah tunggu tu. Macamane la nak buat nih. So aku senyap je la sebab handset pun takde masa tu, tak tau nak buat apa dah. Macam nak menangis rasanye. Tapi tak menangis pun, aku kan kuat. Heheheh. Aku biar je bas tu berhenti sampai Temerloh.

Abah masa raya tahun lepas. Hemsem kan abah saye?? =P

Sampai je kat Temerloh, on the way nak pegi pondok telefon nak call rumah, kawan aku, Pau datang ajak naik kereta bapak die, sebab nak pergi rumah dia pun lalu rumah aku jugak. So, terus aku lupa nak call rumah. Ape la bengong mase tu. Aku pun ikut je la Pau naik kereta bapak die. Lepas tu, rupa-rupanya, die tak balik terus. Bapak die pegi singgah JPJ la pulak, nak uruskan ape tak ingat dah. Kalau tak silap, sejam jugak la aku kat JPJ tu. Abah aku.. ape la nasib??


Ini la Pau. Jentik hidung die tu, bawak lari anak orang. Haha.

Aku pun balik rumah. Sesampai je kat rumah, memang kene bahan. Kenape tak call rumah? Pegi mane? Nasib baik tak hilang! Hurmm.. dan yang paling kesian, rupanya abah aku siap suruh abang aku dan kawan-kawan dia cari aku kat Temerloh. Dan misi mereka gagal sebab aku bergerak terlalu pantas. Aduiyai tak boleh diharap.. nama pun anak bongsu. Haha


Abang yang menjalankan misi mencari aku. Dah berkeluarga dah sekarang. Hihi~


Kisah 2 : Foundation Sem 1

Ok.. kisah ni memang seram. Seram sejuk. Ini pun first time nak balik rumah, tapi kat UTP, Perak. Aku dan aida konon-konon pandai la sangat nak balik naik bas berdua je masa tu. Nak pergi naik bas kat Medan Gopeng, Ipoh. Baru je lepas Minggu Aluan Siswa, selok belok Ipoh pun aku tak tau lagi. Huhuhu.

Lepas berjalan bawah panas terik dengan tegarnye dari V2 ke bus stop, kami pun naik bas Perak Roadway yang macam nak runtuh tu. Kitorang dah spot ada 2 seat kosong, so aku pun cepat-cepat la duduk kat seat tu, bahagian tepi tingkap dan aku panggil aida untuk duduk sebelah aku. Belum sempat aida duduk, ada sorang lelaki entah dari celah mana terus cepat-cepat duduk sebelah aku. Memang dah rasa lain macam dah. Baju dia teramat selekeh, kuku dia hitam, bau dia busuk, macam dah tak mandi seminggu. Isk saba je la mamat ni, aku cakap dalam hati.


Ini la contoh bas Perak Roadways kalau nak tau. =) 

Tak berapa lama lepas tu, lelaki pelik ni start bersembang dengan aku. Biase la, mula-mula tanya pasal belajar kat UTP blah.. blah.. aku pun layan je la. Lepas tu, dia nak bukak tingkap, which tingkap tu dekat dengan aku, so kenapa pulak dia susah-susah nak bukak. Jantung aku berdegup makin laju, berfikir ape nak buat kalau lelaki ni buat ape-ape kat aku. Tak cukup dengan tu, dia siap pegang tangan aku, dan buat macam nak jadik ahli nujum la pulak. Ape tah dia merapu kata tangan aku ni maknanya itu ini la.. Aku terus hilang sabar dan terus berdiri. "Saye nak duduk dengan kawan saye kat belakang. Boleh ke tepi tak", aku cakap elok-elok kat die. Ye la orang macam ni tak boleh kasar, kang die bawak keluar pisau mampos aku. Nanti jadi pulak kes kehilangan aku buat kali ke-2.

Lelaki pelik tu memang degil, die buat bodo je. Geram betul la bile teringat. Nasib baik la, kat dalam bas tu ada sorang uncle india ni, tolong fight untuk aku. Die tolak-tolak lelaki tu suruh ke tepi. Last-last aku pun berjaya pegi duduk dengan aida, dan aida pun terus kasi aku payung die, sebagai langkah berjaga-jaga. Memang cuak habis la kitorang masa tu. Aku takut je die follow kitorang kalau sampai Ipoh nanti. Uncle india tu je la harapan aku, untuk fight lelaki tu kalau die buat ape2 lagi lepas ni.

Aku dan Aida setelah melepasi zaman kanak-kanak
Belum sampai Ipoh lagi, tibe-tibe Uncle tu turun la pulak. memang cuak aku sampai ke tahap maksimum. Kitorg dua cuma mampu berdoa je la. Lepas je uncle tu turun, still ramai lagi orang India kat dalam bas tu, dan mamat tu dok merapu-rapu mengutuk bangsa india. Apebende die merepek pun aku tak faham. Semua orang dalam bas tu buat tak dengar je la. Takde masa nak layan orang tak betul macam tu kan.

Alhamdulillah lepas tu, aku ngan Aida selamat sampai Ipoh tanpa gangguan dan kami pun balik rumah dengan jayanye. Hehehe.. this is one of the unforgettable moment I had with Aida. Kite perempuan kuat!


Hurm.. ada lagi kisah-kisah lain pasal bas ni, tapi 2 ni yang paling menarik la. Kalau tulis banyak-banyak pun bukannye ada orang nak baca. Heheh. We learn life through experience, especially the bitter one.




7 comments:

  1. mmg tragis citer ko... kalo aku jumpe, mamat yg kaco ko dlm bas tu, sure aku tanya dia soklan FES, biar dia mati pening...hahaha..
    btw, it's very nice story n experience!! dats life..

    ReplyDelete
  2. weh! x aci! xde gambo aku! wahahaha~

    ReplyDelete
  3. fitri: haha tnye soklan FES boley mati pening ek? ko penah try kat sesape ke? haha.. anyway thx sbb bace. hehe~
    miss1008: eh, ini bukan album gamba ok, nnt kalo ade citer psl ko, aku letak gmba ko pulak. hahah~

    ReplyDelete
  4. abg pun ade pengalaman byk gak naik bas ni...tahun 89, abg tingkatn 1 (hang bru lahir. kan abg pon ni klu cuti sekolah suka balik Kedah. so, waktu balik dari kedah ke pahang naik lah bas Ekspress Jaya (ada lagi ka bas ni?)sorang2 plak tu. waktu sblm naik bas, kat Anthill City (Kota Sarang Semut) tu, satu kampung hntr abg (Tok Njang Kecik, Tok Njang Besar, dan ramai lagi lah..depa siap pesan "pon, klu bas ni berenti makan, klu hang nk terkencing, hang kencing ja tepi bas ni, jgn pi mana-mana tau"...hahahahah punyalah depa takut abg yg jambu ni hilang...

    ReplyDelete
  5. hahaha... siap pesan cm2 ka. ya la dulu dah la penah jatuh parit, tu yang depa risau sgt. :p

    ReplyDelete
  6. cerita ke2 abg...masa ni tahun brp tak ingt. tp bulan posa naik bas dari kl ke jengka (metrobus). bas pukul 5 ptg klu tak silap. dgn konfidennya abg naik bas tu dgn harapan drebar tu mesti berenti bukak posa tgh jalan punya. bila sampai temerloh, masa tu dh ekat berbuka, so abg ingt mesti drebar ni berebti kat mana2 ni. jam makin lama makin dekat nk bukak tp bas tu takda tanda2 nk berenti pun. sampailah saat berbuka...allahuakbar allahuakbar (azan dgr dr radio bas). selamba ja makcik sblh bawak kuar air kotak dgn kuih (tak offer plak tu). pertama kali dan terakhir buka puasa telan air liur. dh nk abis maghrib bru sampai umah...hahahah. cinabeng punya drebar hehe.

    ReplyDelete